Slagaderverkalking.nl

Voeding en aderverkalking


Ongezonde eet- en drinkgewoonten kunnen een belangrijke factor zijn bij aderverkalking. Wie het proces van aderverkalking wil afremmen ontkomt er niet aan de eigen eet- en drinkgewoonten kritisch tegen het licht te houden. Niet met de bedoeling om op dieet te gaan, want dat is in de regel slechts iets tijdelijks. Het gaat erom bepaalde gewoonten blijvend te wijzigen.

Om oude eet- en drinkgewoonten succesvol om te zetten nieuwe zijn twee dingen belangrijk: De nieuwe gewoonten moeten gebaseerd zijn op makkelijke principes en deze moeten goed vol te houden zijn. Ingewikkeld boodschappen doen en tijdrovend koken is voor de meesten geen optie, hongeren ook niet. Dit moet dus beide niet nodig zijn.

Wat er veelvuldig in de eet- en drinkgewoonten niet goed gaat is het volgende: Teveel suiker, te weinig vezels, teveel (rood) vlees, teveel alcohol, te zout. Voor wie het ernst is met zijn of haar gezondheid hanteert daarom de volgende richtlijn: Weinig suiker, veel vezels, matigen met (rood) vlees, alcohol en zout. Dit biedt volop ruimte voor prettige maaltijden, zonder honger en ingewikkeld gedoe. Voor de meeste mensen leveren de genoemde principes de beste kans op een gezond gewicht en normale bloedwaarden.

Het hoofdprobleem van veel suiker, weinig vezels, veel alcohol en zout is met name dat het eetlustverhogend en verzadigingsremmend werkt. Onze natuurlijke regelsystemen worden er door verstoord, hierdoor wordt structureel teveel geconsumeerd. Veel voorkomende bijwerkingen: overgewicht, verminderde lust meer om te bewegen, verhoogde bloeddruk, gevoeliger voor ontstekingsprocessen, diabetes, hart- en vaatziekten.

Niet goed: frisdrank, snoep, koek, suiker, fast food, witte deegwaren, mierzoete vruchtensappen, chips, veel vlees.

Wel goed: Ongezoete niet alcoholische dranken, groenten, fruit, noten, gevarieerd broodbeleg, volkoren producten, vette vis.

Omschakelen naar andere eetgewoonten is vaak de eerste maand wennen, de tweede maand redelijk te doen en de derde maand de nieuwe normaal. En natuurlijk mag men zichzelf nu en dan eens verwennen met een lekker stukje taart of bakje chips. Zolang het maar geen onderdeel wordt van de dagelijkse routine.

Meer over de gevaren van een hoge suikerconsumptie >>